Infra-alan toimijoiden yhteinen kampanja houkuttelee nuoria alalle

Liikenne- ja infra-alan toimijat ovat yhdistäneet voimansa nuorille suunnatussa Infrasankarit-kampanjassa. Tavoitteena on tuoda esiin infra- ja liikennealan merkityksellisyyttä, monipuolisuutta ja ammattilaisten arkea.

Infra-alan yhteistyöelin MANK ry:n vetämään Infrasankarit-kampanjaan on lähtenyt mukaan laaja joukko organisaatioita: Civilpoint Oy, Destia Oy, INFRA ry, Koneyrittäjien liitto ry, Liikennevirasto, Ramboll Finland Oy ja YIT Oyj. Alalle tarvitaan uusia osaajia, ja työnantajamielikuvan parantaminen on kaikkien yhteinen etu.

Alan vetovoimaisuuden parantaminen ja tietoisuuden lisääminen nuorten keskuudessa koetaan liikenne- ja infra-alalla erittäin tärkeäksi. Kampanjalla tavoitellaan erityisesti peruskoulun ja lukion päättäviä, jotka pohtivat ammatinvalintaa.

– Tutkimusten mukaan nuorille tärkeimpiä ammatinvalintakriteereitä on työn merkityksellisyys. Kun mietitään infra- ja liikennealaa, pystymme todella vastaamaan tähän toiveeseen. Alan ammattilaiset pitävät yhteiskunnan toimintakykyisenä. Ilman heitä ei koteihin tulisi lämpöä, turvallinen joukkoliikenne olisi vain haave, eivätkä tavaratkaan kulkisi, projektipäällikkö Antti Knuutila MANK ry:sta sanoo.

Civilpointilla kampanjan viesti nähdään tärkeänä ja ajankohtaisena.

– Haluamme olla mukana luomassa tulevaisuuden työpaikkoja nuorille. Olemme esimerkiksi vierailleet kouluissa kertomassa tie- ja liikennealasta. Kannustamme muitakin toimijoita lähtemään mukaan kampanjoimaan. Yhdessä saamme enemmän aikaan, sanoo Civilpointin toimitusjohtaja Tuomas Hörkkö.


Kampanjavideon kuvaukset käynnissä Rambollilla. 

Infrasankarit-kampanjan näkyvin osa on video, joka kertoo infrastruktuurin merkittävästä roolista yhteiskunnassa ja esittelee alan monipuolisia työnkuvia.

– Tämä on ala, josta työntekijät ovat aidosti ylpeitä. Video näyttää, miten infrasankareita löytyy niin työmailta kuin toimistoistakin, Antti Knuutila kertoo.

Civilpointilla infrasankarit työskentelevät muun muassa asiakastuen, koulutusten, konsultoinnin, projektien ja ohjelmistokehityksen parissa.

– Ohjelmistot eivät ole ehkä ensimmäinen asia, joka tulee mieleen infra-alasta. Ne ovat kuitenkin arkipäivää niin infran suunnittelussa, rakentamisessa kuin kunnossapidossakin, Tuomas Hörkkö toteaa.

Infrasankarit-kampanjasivustolle tulee videon lisäksi uratarinoita, blogikirjoituksia, opinto-ohjaajille suunnattua materiaalia ja messumateriaaleja. Kampanjan puitteissa alaa esitellään messuilla, kouluissa ja sosiaalisessa mediassa, ja kaikki huipentuu kevään 2019 yhteishakuun.

– Viestimme on kirkas: Infra- ja liikennealalla pääsee rakentamaan parempaa yhteiskuntaa. Me varmistamme ihmisten elämän sujuvuuden ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuudet. Ja töitä riittää taatusti tulevaisuudessakin, kiteyttää Antti Knuutila.

Katso kampanjasivusto: infrasankarit.fi
Seuraa somessa: #Infrasankarit

Kuvat: Infrasankarit-kampanja / MANK ry

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme