Pääkäyttäjäpalvelu vapauttaa suunnittelijat laskutettavaan työhön

Tarjoamme Autodesk-ohjelmistojen pääkäyttäjäpalvelua erilaisiin tarpeisiin.

Monissa organisaatioissa suunnittelijat käyttävät turhaan aikaa ohjelmistoihin liittyvien ongelmien selvittämiseen. Pääkäyttäjänä tai sisäisenä tukihenkilönä toimiminen on muutenkin kiireisillä asiantuntijoilla pois laskutettavasta työstä.

– Sisäiset prosessit saattavat olla sen verran sekaisin, etteivät ohjelmiston käyttäjät tiedä mistä löytyy mitäkin. Isoissa organisaatioissa yksiköiden välinen kommunikaatio voi olla katkonaista, ja käyttäjillä on erilaisia tarpeita. Viimeiset kuvat tekevä suunnittelija joutuu sitten tekemään ylimääräistä työtä, toteaa Civilpointin palvelupäällikkö Kati Kätsyri.

Pääkäyttäjäpalvelu yhtenäistää käytäntöjä ja vapauttaa infrasuunnittelijat tekemään sitä missä he ovat parhaita: laadukasta ja tehokasta suunnittelua. Palvelun kiinteä kuukausihinta tekee toiminnasta ennustettavampaa, eikä yllätyksiä tule.

Pääkäyttäjäpalvelu on tällä hetkellä saatavilla AutoCAD-, AutoCAD Map-, Civil 3D- ja Revit -ohjelmistoihin.

Miten Autodesk-pääkäyttäjäpalvelu toimii?

Palvelun käyttöönotossa on kaksi vaihetta. Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu kaksi työpajaa organisaation Autodesk-vastaavien kanssa.

– Aluksi kartoitamme asiakkaan Autodesk-ympäristön, osaamisen ja prosessien nykytilanteen. Haastattelemme nykyiset pääkäyttäjät, teemme kaikille ohjelmistokäyttäjille koulutuskartoituksen ja selvitämme käytössä olevat asetukset ja työkalut. Tämän pohjalta teemme ehdotuksen kehitystarpeista sekä asiakkaalle sopivasta palvelusisällöstä, Civilpointin avainasiakaspäällikkö Tapani Parmanen kertoo.

Toisessa vaiheessa Civilpoint nimeää asiakasorganisaatiolle oman ohjelmiston pääkäyttäjän sekä varahenkilön. Palveluun voi kuulua uusien versioiden käyttöönotto, ohjelmistotuki ja sisäisten prosessien dokumentointi. Kokonaisuus räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

– Lähdemme liikkeelle ihan perusasioista: dokumentoimme uudet ohjelmistoversiot, tarkastamme yhteensopivuudet ja teemme suositukset asentamisajankohdasta. Tuotamme tietoiskuja ja videoita ja teemme sisäiset ohjeistukset esimerkiksi lähtöaineistoista ja tulostamisesta. Voimme myös tehdä asiakkaalle omia työkalupakkeja, blokkikirjastoja, ohjelma-asetuspohjia ja komponentteja kaikkien käytettäväksi, Kati Kätsyri kertoo.

Palvelu hyödyttää erityisesti suuria konsulttitoimistoja

Prosessien kehittäminen helpottaa suunnittelutyön lisäksi uusien ohjelmistokäyttäjien perehdytystä.

– Kaksikymmentä vuotta talossa olleet suunnittelijat tietävät kyllä mistä löytävät tarvitsemansa, mutta uudelle käyttäjälle kukaan ei välttämättä osaa antaa ohjeistusta. Niinpä hän sitten keksii omat systeemit sinne verkkolevyn kulmalle. Pääkäyttäjäpalvelussa voimme luoda myös perehdytysohjeistuksen uusille käyttäjille, Kätsyri sanoo.

Molemmat suosittelevat pääkäyttäjäpalvelua erityisesti suurille konsulttitoimistoille. Asiakas voi halutessaan pitää oman sisäisen tukitiimin, jolloin vain hankalimmat tukikysymykset ohjautuvat Civilpointin asiantuntijoille.

– Parhaiten pääkäyttäjäpalvelu sopii suurille ja keskisuurille organisaatioille, joissa on paljon AutoCAD-käyttäjiä, kymmenistä satoihin tai jopa tuhansiin. Pienille yrityksille suosittelen perusmuotoista Civilpointin tukipalvelua, Tapani Parmanen sanoo.

WSP Finland Oy: Ohjelmistokäyttäjien aika säästyy asiakastyöhön

Suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP Finlandilla on ollut AutoCAD- ja Civil 3D -ohjelmistojen pääkäyttäjäpalvelu käytössä noin vuoden verran. Palveluun on sisältynyt tukea, kehitystä ja koulutusta.

– Vaikka lähes kaikki hankkeet suunnitellaankin nykyään tietomallipohjaisesti, CAD-työskentelyllä ja piirustuksilla on edelleen merkittävä asema suunnittelussa. Civilpoint on kehittänyt ja ylläpitänyt piirustuspohjakirjastoa, päivittänyt ohjeistukset ja selvittänyt miten CAD-prosesseja voitaisiin kehittää edelleen. He ovat myös järjestäneet webinaarityyppisiä koulutuksia uusista ominaisuuksista sekä perehdytyskoulutuksia CAD-käytännöistämme uusille suunnittelijoille, WSP:n yksikönpäällikkö Olli Sorvari kertoo.

Kerran kuukaudessa pidetään yhteinen seurantapalaveri tukipyynnöistä ja kehityksen edistymisestä.

– Olemme olleet tyytyväisiä palveluun. Parhaat suunnittelijat meillä ovat usein myös parhaita ohjelmistojen käyttäjiä, ja monialainen joukko heitä on mukana määrittämässä pääkäyttäjäpalvelun tehtäviä. On tärkeää, että he ovat mukana vaikuttamassa kehitykseen ja ettei se sido heidän aikaansa liikaa. Näin he pystyvät käyttämään ajan asiakastyöhön, ja laajan vaikuttajajoukon ansiosta pääkäyttäjäpalvelut eivät ole vain yhden henkilön takana, Sorvari sanoo.

Tärkeänä hyötynä Olli Sorvari näkee ajansäästön lisäksi Civilpointin asiantuntemuksen CAD-suunnittelusta osana tietomallisuunnittelua.

– Palvelun avulla saamme organisaation ulkopuolisen näkemyksen siitä, mikä on paras tapa tehdä ja kehittää CAD-toimintaa.

Kiinnostuitko palvelusta?

Ota yhteyttä:

Tapani Parmanen
[email protected]
040 553 0376

Civilpoint on Autodeskin sertifioima koulutuskumppani, jälleenmyyjä ja sovelluskehittäjä.

Ota yhteyttä

Tapani Parmanen

Tapani Parmanen

Avainasiakaspäällikkö

tapani.parmanen@civilpoint.fi

040 553 0376

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme