Tilannekuvapalvelu antaa reaaliaikaisen käsityksen nykytilanteesta ja auttaa tekemään parempia päätöksiä

Nykypäivänä yritykset ja organisaatiot toimivat entistä enemmän ympäristöissä, joissa digitalisaation kehitys on johtanut tuotannon ja palveluiden verkostoitumiseen sekä keskinäisiin riippuvuuksiin. Uusi palvelu vastaa digitalisoituvan yhteiskunnan megatrendien synnyttämään, kokonaisvaltaisen tilannekuvan tarpeeseen.  

Ajantasainen tilannekuva on päätöksenteon peruspilari. Tilannetietoisuus muodostuu monien eri järjestelmien tuottamasta kokonaistilannekuvasta, ja se tukee toiminnan suunnittelua sekä resurssien oikea-aikaista ja tehokasta kohdentamista. Siksi olemmekin tarttuneet tuumasta toimeen ja lähteneet kehittämään monipuolista tilannekuvapalvelua, jossa yksilölliset edellytykset huomioidaan alusta lähtien: 

Palvelun lähtökohtana on ollut mahdollistaa asiakkaille tarpeiden mukainen eteneminen. Tätä varten olemme kehittäneet kolme erilaista palvelukokonaisuutta, jotka on mietitty keskenään hieman erilaisiin asiakastarpeisiin, kertoo Civilpointin sisaryhtiö Assetpointin ohjelmistoasiantuntija Lassi Hörkkö. 

Jokaiseen asiakastarpeeseen sovitettu palvelukokonaisuus 

Eri organisaatiot ovat eri kohdissa siinä, missä vaiheessa ollaan tilannekuvan toteuttamisen tai hyödyntämisen osalta. Siksi valikoimassa on kolme asiakkaan tilanteeseen sovitettua palvelukokonaisuutta: ohjelmiston tilannekuvapalvelu, askeleet eteenpäin -kokonaisuus sekä laaja tilannekuvapalvelu. 

Ohjelmiston tilannekuvapalveluissa keskitytään tilannekuvan tuottamiseen yhden ohjelmiston osalta, jona voi olla esimerkiksi Excel, Trimble Quadri tai Trimble Connect. Autamme tuottamaan tilannekuvaa kyseiseen ohjelmistoon liittyvästä datasta. 

Askeleet eteenpäinkokonaisuudessa puolestaan kartoitetaan asiakkaan nykytilanne: aluksi käydään läpi tietolähteet ja ohjelmistot sekä selvitetään, mitä käyttämätöntä informaatiota niissä on. Kartoituksen pohjalta tehdään suunnitelma siitä, miten dataa voitaisiin tuoda esiin niin, että se antaa parhaan mahdollisen käsityksen kokonaistilanteesta.  

Kokonaisuus sopii erityisesti tilanteisiin, joissa organisaatiolle ei ole vielä muodostunut tarkkaa käsitystä siitä, mitä kaikkea tilannekuvalta halutaan eikä siksi vielä haluta ostaa laajempaa palvelukokonaisuutta, Hörkkö sanoo. 

Laajassa tilannekuvapalvelussa autetaan asiakasta suunnittelemaan, määrittämään, toteuttamaan ja ylläpitämään hankkeen aikaista tai organisaation sisäistä tilannekuvatoteutusta. Lähdemme tällöin konkreettisesti toteuttamaan tilannekuvaa sekä tarjoamme siihen alustan eli verkkosivun, jossa tilanteen seurantaa ylläpidetään 

Laajan tilannekuvan muodostamiseen ei riitä, että seurataan tilannekuvia eri näkymissä. Jotta siitä saadaan täydellinen, pitää eri järjestelmissä piilevä tieto saada kootusti yhteen näkymään.

Ajantasainen tilannekuva edesauttaa päätöksentekoa kaikissa elinkaaren vaiheissa 

Ajantasainen tieto auttaa organisaatioita suunnittelemaan omia töitään ja palveluitaan. Tiedon kerääminen ja fuusio useasta tietolähteestä, sen jatkojalostaminen ja prosessointi, esimerkiksi tekoälyn avulla, olettamien pohjaksi luo edellytykset menestyksekkäälle suunnittelulle ja johtamiselle. Palvelut toteutetaan asiakaskohtaisesti ja niitä on mahdollisuus räätälöidä yksittäiseen tarpeeseen sopiviksi. 

Jos asiakkaalla on esimerkiksi käytössään Trimble Connect, tilannekuvan muodostamisen myötä asiakas pystyy seuraamaan hankkeen valmiusastetta sekä järjestelmän käyttöastetta. Näin pystytään seuraamaan, miten hanke edistyy esimerkiksi alueittain ja tekniikkalajettain sekä kuinka suurella käyttöasteella tietomallit ovat työmaalla, Hörkkö havainnollistaa. 

Kun johtaminen pohjaa tietoon ei tuntumaan, ennakoitavuus paranee ja riskienhallinta helpottuu. Tilannekuvapalveluiden nivoutuminen toimiviin, jatkuvasti kehittyviin prosesseihin on tulevaisuudessa entistä tehokkaampaa. Sitä mukaa, kun tilannekuvapalvelut ja tiedon valjastaminen hyötykäyttöön yleistyvät, voidaan tilannekuva muodostaa yhä tarkemmalla tasolla. Tulevaisuudessa tilannekuvan muodostamiseen voidaan ottaa avuksi myös IoTteknologia, joka mahdollistaa sensoridatan käytön ja siten online-mittaroinnin. 

 Mittarit kehittyvät jatkuvasti. Tällä hetkellä hankkeen edistymistä saatetaan seurata pitkälti laskutuksen tai rahankäytön avulla. Tulevaisuudessa prosessit digitalisoituvat entisestään ja tätä kautta tulee olemaan parempia mittareita, joiden avulla pystymme tarkemmin reaaliajassa seuraamaan edistymistä niin suunnittelussa kuin rakentamisessakin.

 

Haluatko oppia käyttämään Trimble Connectia tilannekuvan laatimisen kannalta parhaalla tavalla? Ilmoittaudu uuteen koulutuksemme – Tilannekuvaa Trimble Connectista. Lue lisää!

Katso myös Civilpointin YouTube-kanavalta webinaaritallenne: Tilannekuva – Tiedolla johtamisen työkalu 

Ota yhteyttä

Lassi Hörkkö

Lassi Hörkkö

Ohjelmistoasiantuntija

lassi.horkko@assetpoint.fi

    Jaa

    ×

    Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

    Tilaa uutiskirjeemme