Destia: Projektinhallintaa pohjoisessa

Trimble TILOS työkaluna Oulun ja Muhoksen välisellä rataosuudella.

Suomen junarataverkko on peräti 6000 kilometriä pitkä, ja jotta se pysyisi käyttökunnossa, sitä täytyy jatkuvasti ylläpitää ja huoltaa. Civilpointin toimittama Trimble TILOS-projektinhallintatyökalu on Destia Rail Oy:llä koekäytössä, kun Oulun ja Muhoksen välistä rataosuutta peruskorjataan. Destia on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväyliä ja ratoja.

TILOS-ohjelmisto on helpottanut muun muassa urakoiden aikatauluttamista ja työvaiheiden suunnittelua, sillä sen avulla on helppoa pysyä perillä siitä, missä mikäkin työkone ja työvaihe menevät.

– Koska kyseisellä ratavälillä on vain yksi raide, joudutaan aikataulut suunnittelemaan huolellisesti ja huomioimaan esimerkiksi mahdolliset kaluston väistötarpeet. TILOS sopii juuri visuaalisuutensa vuoksi erinomaisesti tällaisiin linjamaisiin infrahankkeisiin, toteaa työmaainsinööri Roope Wahlström.

TILOS on mukana hankkeessa pilottikäytössä. Se otettiin ensi kertaa käyttöön lokakuussa 2016, mutta toden teolla vasta tammikuussa 2017. Ohjelma ei vaadi käyttäjiltään pitkää perehdytystä, vaan Wahlströmin mukaan työntekijät saadaan koulutettua ohjelman sujuviksi käyttäjiksi keskimäärin kahdessa päivässä.

– Jotta ohjelman visuaalisuus saadaan käyttöön parhaalla mahdollisella tavalla hyötykäyttöön, sitä kannattaa katsella joko isolta näytöltä tai tulosteesta. Me olemme valinneet käyttöön isot tulosteet, tyypillisimmillään A0-kokoa. Uusi ”lakana” tulostetaan parin viikon välein, jotta nähdään miten työkohteiden tilanne etenee, Wahlström kertoo.

Noin neljänkymmenen kilometrin mittaiselle ratapätkälle mahtuu vuoden mittaan monenlaista työkonetta, sillä vanha rata puretaan kokonaan. Uutta rataa varten koko päällysrakenne uusitaan: raidesepeli vaihdetaan, vanhojen puupölkkyjen tilalle ladotaan betoniset ratapöllit ja viimeiseksi päälle laitetaan uudet kiskot. Tiloksen avulla koko urakka on suunniteltu ja aikataulutettu marraskuulle 2017 saakka, jonka lopussa radan pitäisi olla käyttövalmis.

– Kun urakka on saatu valmiiksi, kerätään kaikilta projektiin osallistuneilta vielä haastattelut Tiloksen käyttöön liittyen: miltä sen käyttö on tuntunut ja mitä haasteita mahdollisesti on tullut vastaan, Wahlström kertoo.

Roope Wahlström, Destia Rail Oy:

”Olemme saaneet Civilpointilta tukea ja vastauksia Tiloksen käyttöön liittyviin kysymyksiin kiitettävästi, ja he ovat ottaneet meiltä tulleet palautteet ja kehitysideat vastaan ilomielin.”

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme