Plaana: Connect tarjoaa kolmiulotteiset mallit kaikkien tarkasteltavaksi

Trimble Connect ST-hankkeiden yhteisenä työkaluna.

Oululaisella yhdyskunta-alan suunnittelutoimisto Plaana Oy:llä on työn alla useita rakennussuunnitelma- ja ST-hankkeita, joissa Trimblen Connect on aktiivisessa käytössä. Yksi Liikennevirastolle toteutettavista rakennussuunnitelmahankkeista on Sulkavalle rakennettava peräti 640 metriä pitkä Vekaransalmen silta. Valtatie neloselle taas rakentuu useita kilometrejä Plaanan suunnittelemia teitä eritasoliittymineen. Suunnitelmat syntyvät ja niitä katsellaan Trimblen ohjelmistoilla.

– Kun ohjelmistot ovat samaa tuoteperhettä, niin suunnitelmien tallentaminen suunnitteluohjelma Tekla Civilistä Connectiin onnistuu helposti ilman, että meidän tarvitsee aukaista projektipankkia. Tiedosto tallentuu aina edellisen version päälle, kunhan sen tallentaa samalla nimellä. Connectiin jää versiohistoria, ja vanhoihin tallenteisiin voidaan tarvittaessa palata, kertoo Plaana Oy:n suunnittelija Toivo Kämäräinen.

Tiedostonimien kanssa täytyy olla siis tarkkana?
– Kyllä, mutta kun esimerkiksi rakennekerrosten nimistä kerran sovitaan, on tallentaminen sen jälkeen helppoa. Ja koska meillä mallit ovat aina pitkälle viimeisteltyjä, ei urakoitsijan tarvitse niitä enää korjailla. Uusin tiedosto on aina valmiina esimerkiksi koneohjausta varten.

Insinöörimäistä tarkkuutta

Connect on yhteiskäyttöalusta, jonka avulla tietomallit ovat kaikkien hankkeen osapuolten nähtävissä. Se yhdistää eri tekniikkalajien aineistot lähtötiedoista rakentamiseen.

– Connect on järkevöittänyt suunnittelijoiden ajankäyttöä, sillä se ei vaadi suunnittelijalta erillisen mallin tekemistä. Meillähän on pitkään ollut tiedostojen tallentamista varten käytössä projektipankit ja sähköpostit, mutta kun tieto tallennetaan Connectiin, se näyttää mallitiedostot samalla kolmiulotteisesti. Connectissa hahmottaa paremmin, mikä on suunnittelutilanne, ja mikä alue on mallinnettu, kun kaikki tieto löytyy samasta suunnitelmasta.

Puustoa ja ruohikon sävyvivahteita kuvaavat virtuaalimallit ovat yleisöä varten, suunnittelija ei sellaista näkymää työpöydälleen rakennussuunnitelmavaiheessa tarvitse. Connect tuottaa tarkat kolmiulotteiset mallit alkuperäisestä aineistosta.

– Mallit ovat mittatarkkoja, eikä niissä voi huijata. Kaikki näkyy selkeänä ja paljaana. Tekninen malli on riittävän havainnollinen, ja pinnoilla ja varusteilla on jokaisella omat värinsä. Juuri oivallinen tietomalli asiantuntijapiireille, Kämäräinen hehkuttaa.

Tietoiskuja tietomallinnuksesta

Connectia on käytetty Plaanassa ST-hankkeiden aineistoalustana vajaan vuoden.
– Kun ensimmäiset versiot tulivat, niin otimme ohjelmiston heti ennakkoluulottomasti käyttöön, ja kokemukset ovat olleet siitä lähtien hyviä. Connect on helposti ladattavissa Trimblen sivuilta, jolloin tilaajatkin pääsevät katsomaan malleja. Muistan sen muutaman vuoden takaisen ongelman, kun tilaajat eivät päässeet malleihin millään ohjelmilla käsiksi. Ei ole ollut työkaluja ottaa kantaa, onko malli hyvin tehty. Connect on tuonut siihen ihan merkittävän parannuksen, sillä tilaajan ei tarvitse pelkän luottamuksen ja papereiden perusteella hyväksyä suunnitelmia. Kaiken lisäksi Connect on yksinkertainen käyttää.

Plaana Oy:ssä työskentelee kolmisenkymmentä suunnittelijaa. He kokoontuvat vähintään kerran vuodessa tietoiskupäivän merkeissä, jolloin suunnittelijat käyvät yhdessä läpi tietomallintamiseen liittyviä asioita. Connectista on löytynyt jotain kehitettävääkin, joista suunnittelijat ovat kirjanneet parannusehdotuksia Civilpointille.

– Uskon, että he tekevät kaikkensa saadakseen ideat läpi Trimblen kehitysporukalle. Trimble on iso kansainvälinen toimija, ja sellainen laiva kääntyy hitaasti. Civilpointilla on selvästi innostusta ottaa enemmänkin koppia Connectista, jatkojalostaa sitä, ja osallistua sen kehittämiseen. Hyvää kannattaa odottaa, Toivo Kämäräinen sanoo.

Plaana Oy:n hankkeita, joissa Connect on käytössä:

  • Vekaransalmensillan rakennussuunnittelu Liikennevirastolle, kohde sijaitsee Sulkavan kunnassa:
    • 640 m pitkä silta
    • noin 2 km maantietä ja muita teitä.
  • Vt 4 Huutomäen kohdalla, ST-suunnitelma GRK:lle:
    • kahden valtatien Vt4 ja Vt 13 risteys
    • noin 4 km valtatietä ja saman verran muita teitä sekä yksi eritasoliittymä
  • Vt 4 Äänekosken kohdalla, ST-suunnitelma GRK:lle:
    • 4 km moottoritietä ja saman verran muita teitä
    • yksi eritasoliittymä
    • 220 m pitkä silta
  • Vt 23 Sarkamäen kohdalla, rakennussuunnitelma Kaakkois-Suomen Pohjois-Savon -keskukselle
    • noin 6 km valtatien parantamista ja siihen liittyvät yksityistiejärjestelyt

Toivo Kämäräinen, Plaana Oy:

”ST-hankkeissa suunnittelualueet ovat isoja, eikä kaikkea voi suunnitella kerralla. Connectissa tietoa annetaankin kerroksittain; ensin leikkauspohjat, sitten suodatinkerrokset ja niin edelleen. Ja kuka tahansa näkee, mitä on minnekin suunniteltu ja mihin kerrostasoon asti. Tämä on Connectissa erinomainen ominaisuus.”

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme