Raitiotieallianssi: Tietomalli palvelee suunnittelua, rakentamista ja tulevaisuutta

Yhteistyötä usean toimijan kesken ja rakennustyöt keskellä kaupungin vilinää – tietomalli auttaa sovittamaan Tampereen raitiotiehankkeen osaset yhteen.

Tampereen raitiotien rakentaminen on lähdössä keväällä 2017 toden teolla vauhtiin. Katu- ja raitiotiesuunnittelija Antti Kiviniemelle se merkitsee innostavia aikoja, sillä omat suunnitelmat alkavat nyt näkyä kaupunkikuvassa.

– Onhan se todella motivoivaa, että on tekemässä Suomen ensimmäistä modernia raitiotietä omaan koti- ja synnyinkaupunkiin, Kiviniemi toteaa.

Raitiotieallianssin muodostavat Tampereen kaupunki, VR Track, YIT Rakennus, Pöyry Finland ja aliallianssisopimuksella Ratatek. VR Trackillä työskentelevä Kiviniemi on ollut mukana hankkeen kehitysvaiheesta eli vuodesta 2015 lähtien ja nähnyt sekä hankkeen että allianssitiimin muotoutumisen.

– Yritysrajat ovat hävinneet, kun olemme olleet saman pöydän ääressä, ja nyt olemme kaikki samaa Raitiotieallianssia, Kiviniemi kuvailee.

Yritysten erilaisten toimintatapojen sovittaminen onnistuneesti yhteiseen toimintaan on herättänyt myös Tampereen kaupungin tietohallintokoordinaattori Janne Lindbergin huomion. Kaupunki otti hankkeessa käyttöön Quadri-tietomallipalvelimen, ja se on osaltaan auttanut luomaan yhteisen tekemisen pohjaa.

– Tietomallin avulla on pystytty asettamaan tavoitetaso kaikille samanlaiseksi ja yhdenmukaistamaan toimintaa, Lindberg sanoo.

Kaikki hankkeeseen liittyvä tieto pystytään kokoamaan samaan tietokantaan, mikä helpottaa yhteistyötä tilanteessa, jossa toimijoita on useita ja töitä tehdään elävässä, rakennetussa kaupunkiympäristössä. Tiedon jakaminen perinteisten verkkolevyjen tai muistitikkujen avulla ei mitenkään riittäisi hankkeen tarpeisiin.

– Ilman yhteiskäyttöpalvelinta esimerkiksi  suunnitelmien yhteensovittaminen olisi melkoisen tuskan takana, ja vaarana olisi, että kaikilla ei aina ole käytössä uusin suunnitelma, Kiviniemi sanoo.

Tietohallinnon asiantuntijoilla näkökulma on myös tulevaisuudessa, sillä esimerkiksi raitiotiehankkeessa syntyvien tietosisältöjen pitää olla myöhemminkin hyödynnettävissä.

– Asiat pitää saada saada tietomalleihin ja palvelimelle niin, että ne ovat käytössä, kun alueita laajennetaan, uusia yrityksiä sitoutetaan kehittämiseen tai ihmisten ymmärrystä niistä parannetaan. Näin saadaan jatkuvuutta tekemiseen, Lindberg sanoo.

Siirtyminen hankkeen kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen kävi Kiviniemen mukaan sujuvasti. Kun kaikki tiedot ovat palvelimella, töitä pystyttiin jatkamaan saman tien siitä, mihin edellisessä vaiheessa oli jääty.

VR Track on käyttänyt suunnittelussa Novapointia, Pöyryn suunnittelijoilla on käytössään Tekla Civil.  Novapointin visualisointimahdollisuudet ovat olleet molemmissa vaiheissa Kiviniemelle erityisen hyödyllisiä.

– Kehitysvaiheessa visualisointi auttoi hahmottamaan vaihtoehtoja, rakentamissuunnitelmia tehdessä se helpottaa yhteensovittamista. Ja sitä riittää: eri tekniikkalajit, nykyinen infra niin maan alla kuin päälläkin…  Quadri-palvelinympäristö on tukenut hyvin tiedon jakamista suunnittelijoiden kesken, Kiviniemi arvioi.

Antti Kiviniemi, VR Track:

”VR Trackillä on säännöllisesti seurantapalaveri Civilpointin kanssa. Siellä käydään läpi ohjelmiston kehitysehdotuksia ja korjaustarpeita. Yhteistyö on toiminut hyvin.”

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme