Skanska Infra: BIMin pioneeri tukena työmaasovelluksen kehittämisessä

Työnjohtajan tarpeisiin räätälöity Tekla Työmaatoiminnot.

Pioneerin rooli ei aina ole helppo, mutta lopputulos palkitsee. Skanska Infra aloitti Tekla Civilin käytön Seinäjoen itäisen ohikulkutien rakentamisessa vuonna 2014, kun kaivattiin työnjohdolle sopivaa maastotyökalua. Tietomallinnus oli tuolloin uusi juttu, ja Teklalla oli tarjolla tablettisovellus, jota ei vielä työmaalla oltu testattu. Skanska otti uuden tekniikan rohkeasti pilottikäyttöön.

Alku oli kivinen ja kankea, sillä sovellus ei taipunut vaihteleviin maasto-olosuhteisiin.

– Käyttökokemus oli heikohko, sillä sovellus toimi vain nettiyhteyden kautta. Maastossa ei aina ole 3G-verkkoa tai kenttää, joten sovellus kaatui heti yhteyden menetettyään. Kun yhteys toimi, piti pysytellä tarkasti paikallaan, muistelee Skanska Infra Oy:n projekti-insinööri Onni Kilpeläinen.

Skanskan ja Teklan yhteinen tahtotila oli kehittää ohjelmasta toimiva työnjohtajan työkalu.

– Suunnittelijalla, tilaajalla ja urakoitsijalla on omat tarpeensa työmaalla. Monesti istuimme alas ohjelmistotoimittajan Martin Krizin kanssa ja mietimme, miten sovellusta voisi kehittää. Kommenttejamme ja ehdotuksiamme kuunneltiin tosi hyvin. Saimme lähes sanella, millainen sovellus työmaalla parhaiten toimisi. Asiakkaan kuuntelusta annan ohjelmistotoimittajalle täydet pisteet, Kilpeläinen sanoo.

Offline toimii maastossa ja päivittyy verkkoyhteydessä

Tekla kehitti paikallisesti asennettavan offline-sovelluksen, joka ei tarvitse nettiyhteyttä.

– Sitä pystyimme käyttämään työmaalla. Kun peruskäyttö oli saatu toimimaan, aloimme miettiä uusia ominaisuuksia. Valokuvaaminen laadunosoitusta tai suunnittelijaa varten paikkasidonnaisesti tiettyyn rakenteeseen kytkeytyen tuntui tarpeelliselta toiminnolta. Sovelluksen kautta nämä kaikki voidaan linkittää tietomalliin. Kun laite on jälleen verkossa, offline päivittää ja tallentaa tiedot projektin tietokantaan, Onni Kilpeläinen kertoo.

Seinäjoen jälkeen seuraava työmaa oli valtateiden 3 ja 18 parantaminen Laihian kohdalla.

– Keväästä 2016 alkaen jalkautimme Civilin työmaatilan käyttöä uusille henkilöille ja tavoittelimme siirtymistä pilottivaiheesta rutiinikäyttöön. Hyödynsimme ohjelmaa pääosin työsuunnitelussa ja massanlaskennassa. Työmaasovelluksella on ollut hyvä kehityskaari, ja siitä saatiin toimiva työkalu myös tuleviin hankkeisiimme, Kilpeläinen toteaa.

Civilpointin tuki toimii

Työmaasovellus auttaa hahmottamaan rakentamisen kokonaiskuvaa työmaalla. Mukana kulkeva tietomalli auttaa kaikkia, joiden täytyy työmaalla liikkua ja tietää, missä siellä mennään: projektipäällikköä, tilaajia, konsultteja ja erityisesti työnjohtajaa.

Laite tunnistaa sijainnin GPS:n avulla, ja mallista näkee poikkileikkauskuvat työmaan kyseisen kohdan rakenteesta: millaiset kerrosvahvuudet ja rakenteet minnekin tulee. Poikkileikkauskuvaan saa näkymään myös varusteet: hulevesiviemärit, kaivot, rummut, kaiteet ja niin edelleen.

Laadunvarmistuksessa Skanska on hyödyntänyt Tekla Civiliä. Leikkauspohjista, jakavista ja kantavista kerroksista viedään mitattuja toteumatietoja Trimble Connectiin. Sieltä ne voidaan ladata Tekla Civiliin, jossa voidaan mallipohjaisesti ja havainnollistaen verrata toteutunutta suunniteltuun. Tilaaja ja halutut sidosryhmät voivat myös seurata hankkeen edistymistä Connectin avulla, kun mitattua tietoa viedään sinne työmaalta tasaisin väliajoin.

– Civilpointin tuki on toiminut hyvin. Asiakaspalvelu on todella hyvää, ja ongelmat on korjattu nopeasti uusilla päivityksillä. Toki aina ei ole kyseessä ohjelman virhe, joskus niitä sattuu myös käyttäjille, Onni Kilpeläinen tunnustaa.

BIM on Skanskallakin tulevaisuuden tapa tehdä, mutta yhä tarvitaan henkilöstön koulutusta ja jatkuvaa uuden oppimista, että tietomallinnuksen työkaluista saadaan parhaat hyödyt irti.

Onni Kilpeläinen, Skanska Infra Oy:

”Toiveemme otettiin vakavasti, koska meillä oli yhteinen halu kehittää ohjelmistoa työnjohdon tarpeisiin.”

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa

×

Kiinnostaako infra-alan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme